To dagers hengekøyetur

Natt til mandag og tirsdag var jeg og Ravn på hengekøyetur i skogen i Bjugn. Det var sol og vindstille begge nettene og solnedgangen varte nesten til soloppgang. Vi kunne høre skogsfuglene spille hele natten og rådyrene rope i skogen. Den første natten ble pappa med da han også er glad i jakt og friluftsliv. Det er lett å se hvem jeg har arvet turlidenskapen av!

Dag 1:

Dag en lå vi nede ved vannet i nærheten av hytta. Pappa lærte meg hvordan man tenner bål med vaselin og bomull. Det var veldig effektivt, men tipser om at vaselin fester seg til fingrene så det er lurt å legge bommulsbiten rett på bålet før du tenner opp.

Tenner opp med tennstål, vaselin og bommull

Trykk her for å se film

Etter middag fisket vi i vannet mens vi hørte skogsfuglene spille. Ravn fikk sin egen minifisk som han ikke spiste, det hjalp ikke å steke den på bålet heller. Flere med hunder som ikke spiser fisk?

Det kan bli kaldt å ligge i hengekøye og det hender at jeg fryser dersom jeg ligger uten liggeunderlag. Jeg anbefaler derfor at man tar med et godt liggeunderlag og sove på for å holde varmen. Myggen har våknet, men det er så tidlig i sessongen at jeg valgte å droppe myggnetting. Jeg hadde med tarp i tilfelle det skulle regne, men kunne sove hele natten under åpen himmel!

Det varierer veldig hva Ravn sover på. Når jeg ligger i telt er han med i teltet, sover jeg i hengekøye ligger han med jervenduken extrem. Er det kaldt i lufta får han på et passelig dekken. Ravn er vant til å sove med jervenduk og går inn og ut av duken for å regulere temperaturen. Han føler seg veldig trygg med den, og vil helst sove i den på tur.

Dag 2:

På dag to gikk jeg og Ravn en lengre tur før vi slo leir. Denne gangen var vi lengre unna tilgang på vann så jeg hadde sekken full med vannflasker til oss begge.

Vi gikk til en fjelltopp for å sette opp hengekøya et sted med god utsikt. På tur dit så vi flere elger og hjort, men ingen hadde fått kalv enda. På toppen av fjellet var solen helt rød, og vannet på bilde er det vannet vi lå ved på dag 1.

Vi så to orrhaner og flere røy som stakk innom campen mens vi spiste kveldsmat. De var opptatt med å finne seg en makker så vi kunne sitte å se på de lenge før de oppdaget av vi var der.

Vi ble også vitne til at ei ørn fanget ei and på kort hold, max 100m fra der vi satt!