Tredagerstur i Trollheimen

Dag 1: Overnatting i telt

Klar for Trollheimen

Den første natten lå vi i telt ikke langt fra parkeringen til Jødalshytta. Trollheimen leverte over all forventning og forholdene kunne ikke vært bedre! Det var vindstille, passelig temperatur og ingen fluer. Hunden var rolig og glad for å være på tur, og vi hadde utsikt mot solnedgangen og dalen fra teltet.

Eventyrlig utsikt fra teltet

Dag to: Trollheimshytta via Geithetta i strålende sol

På tur ned dalen fra Jødalshytta

Vi hadde egentlig planlagt å gå ruten ‘Trollhettas tre topper’ på tur til Trollheimshyitta men jeg ble anbefalt å ha potesokker på labbene til Ravn over fjelltoppene der. Vi endte derfor med å gå over Geithetta for å spare potene til Ravn. Turen startet rolig med å gå langs en traktorvei ned dalen. På turen gikk vi ofte forbi bekker og vann slik at jeg ikke trengte å bære vann til Ravn.

Langs dalen var terrenget flatt og det var lett å gå frem til foten av Geithetta. Dalen var åpen og vi gikk gjennom idylliske landskap før stigningen til Geithetta startet.

Her starter stigningen til Geithetta

Opp Geithetta gikk vi over flere platå før det kom en ny stigning, det var derfor behagelig å gå de 700høydemeterne for å nå toppen på hele 1353moh.

Toppen av Geithetta. Shortsen er zip-off bukse fra RevolutionRace

Stigningen ned fra Geithetta mot Trollheimshytta var bratt og flere steder måtte jeg klatre ned. Det gikk greit å gå med hund, men jeg kjente belastningen ble stor til knærne. Jeg vil derfor anbefale å gå Geithetta fra Trollheimshytta mot Jødalshytta dersom man har dårlige knær.

Det gikk greit å gå med fjellvant hund

Dette var min første natt på turisthytte og jeg ble positivt overrasket! Jeg kjøpte fullpensjon for to netter og kom rett til en treretters middag som serveres hver dag klokken 19:00 med variert meny. Frokosten serveres 08:00 der alle smører niste for resten av dagen som de tar med seg videre på turen. Genialt for oss som ikke liker å bære for tung sekk – man bærer kun det nødvendigste på tur til neste hytte. De selger også snacks, drikke, vin og øl i kiosken så stemningen blir god utover kvelden.

Trollheimshytta er den eldste turisthytta i Trollheimen og er tilpasset hund som de fleste andre hyttene til DNT. Noen hytter har en ‘kennel’ der hundene sover i bur i tørre uthus, men Trollheimshytta har egen avdeling for hunder der to hunder bor på rom med sin eier, men sover i hvert sitt bur. Det stilles derfor krav til hund om at hunden må være stille om natten, men de greier å finne en løsning dersom noen hunder ikke greier å bo sammen.

Det på bo på turisthyttene er sosialt. Jeg var alene på tur, men det var lett å bli kjent med de andre som sov på hytta. Etter middag ble det servert kaffe og kaker på stuen og det ble delt erfaringer og opplevelser fra dagen. På Trollheimshytta kan man bo opptil åtte personer på hvert rom, og alle sitter på langbord under måltidene. Dette hadde positiv virkning på stemningen og samholdet.

Dag tre: Sunn fornuft

Tåke, vind og regn! Jeg fikk virkelig merke at været snur raskt på høyfjellet, og turen til Snota måtte utgå. For å få noe ut av dagen gikk vi allikevel til foten av Snota og opp til isbreen. På isbreen var tåka så tett at jeg ikke så hvor jeg skulle gå videre, og vi måtte snu. Vi gikk en alternativ rute tilbake til Trollheimshytta der vi mått krysse en elv, og siden jeg allerede var gjennomvåt var det best å krysse elven uten å ta av seg skoene. Trollheimshytta har stort tørkerom, og med skoene på fikk jeg bedre feste i elva. Jeg var også så våt på beina at jeg tror ikke jeg ville fått på meg de trange fjellskoene igjen.

Bilde fra Snota i tåke og regn

Turen ned fra Snota var bratt og stien var glatt pga rehan. Flere stener var løse så Ravn fikk beskjed om å ‘gå bak’ i glatte parti, noe jeg anbefaler å lære hunden dersom man tenker å ha med hunden på topptur. Når hunden går bak slipper du drag i båndet og har bedre kontroll. På tur opp fjellet lar jeg Ravn få lengre bånd og sender han først, på den måten får Ravn muligheten til å finne en vei som passer han best i det bratte terrenget, så jeg styrer ikke hunden opp bratte partier.

Det er en fordel at hunden har øvd på å krysse elver på forhånd

Dag fire: Jødalshytta via svartådalen

Sol og vindstille! Det hadde jeg virkelig ikke trodd når jeg la meg og hørte på regnet som pisket ned kvelden før. Jeg skulle på nattevakt samme dag og måtte derfor gå raskest rute gjennom svartådalen tilbake til bilen. Dalen var kronglete men enkel å gå.

Trollhattens tre topper sett fra svartådalen. Over der tenker jeg å gå neste gang

Vi så flere store rypekull på denne ruten så Ravn fikk terpet instinktene sine, og jeg som jeger fikk kjent på adrenalinet og spenningen mot høstjakta.

Rype i midten av bildet

Vi gikk gjennom et frodig skogsterreng langs elva før dalen åpnet seg når vi nærmet oss Jødalshytta. Turen gikk langs elva så jeg trengte ikke tenke på å bære vann til Ravn.

Vi så mange fosser på turen

Både jeg og Ravn er veldig fornøyd med turen og anbefaler alle å ta turen inn på turisthyttene til DNT. Jeg driver allerede å planlegger en tur tilbake senere i sommer slik at vi får gått snota i fint vær, Innerdalstårnet og ‘trollhattens tre topper’ på hjemveien!